Wist je dat?
Weetjes en inspiratie
Diverse onderzoeken hebben de afgelopen jaren aangetoond dat de natuur een gunstige invloed heeft op de totale ontwikkeling van kinderen. Natuur is goed voor hun zintuigen, motoriek, concentratie, denkvermogen en creativiteit. Denk ook aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Er wordt nog niet zo lang onderzoek gedaan naar groenblauwe schoolpleinen en het belang van buitenles. Toch zijn er al duidelijke resultaten uit diverse onderzoeken, die aantonen dat het vergroenen van een schoolplein en het geven van buitenlessen positief zijn op verschillende vlakken.

Onderzoek: vele voordelen van groene schoolpleinen voor kind en natuur
Kinderen komen steeds minder in contact met de natuur. Verstedelijking, minder beweging en een volle planning zijn hiervan de grote boosdoeners. Gelukkig biedt een groen

Driekwart ouders wil dat kinderen meer buiten les krijgen over de natuur
Driekwart van de ouders van basisschoolleerlingen vindt het belangrijk dat hun kinderen op school veel leren over de natuur. Ook zouden zij graag zien dat

Het schoolplein als best geventileerde klaslokaal
Whitepaper: De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen In een land waar praktisch iedere vierkante meter een bestemming heeft, vormt het Nederlandse schoolplein

Meer groen op het schoolplein: een interventiestudie
In dit onderzoek uit 2013 is gekeken naar de effecten van groene schoolpleinen op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van het kind. Het

Buitentijd is leertijd (literatuurstudie)
Wetenschapsjournalist Mark Mieras onderzocht in 2018 in een literatuurstudie het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder andere dat met meer sport en spel, meer

Kinderen waarderen buitenles met een 8,8
Niet alleen leerkrachten vinden buitenlessen leuk en leerzaam, ook de leerlingen, blijkt uit onderzoek uit 2019. “Je kan meer bewegen, want heel de dag zitten is ook